Zdroje nedorozumění v online prostředí
Stává se vám, že přes veškerou snahu vyjádřit se v e-mailu naprosto přesně dojde i tak k nedorozumění? Ztrácejí se informace, podstata sdělení nebo dochází ke zkreslení významu a dokonce se i naruší vztahy mezi kolegy?
Online prostředí může být zrádné a na to, co funguje v přímé osobní komunikaci, zde nemůžeme spoléhat. Lidé si běžně chybějící neverbální část komunikace domýšlejí, reagují na „vzkazy ukryté v textu“. Jak k takovému klíčování dochází? A jak mu předcházet?
Podíváme se na to, jak volba slov a slovních spojení, velikost a barva písma, způsob oslovení a zakončení e-mailu, interpunkce a další zdánlivé drobnosti ovlivňují co příjemci sdělení vnímají a proč někdy reagují zcela neočekávaně.
Ukážeme si, jak malé rozdíly mohou ovlivnit srozumitelnost a jednoznačnost sdělení a snížit pravděpodobnost zkreslení. Vyzkoušíte si na drobném cvičení. Krátce se také seznámíme s alternativami, které můžete použít místo nástěnky, e-mailu nebo klasické porady.
Obsah:
- Poznáte možnosti, jak lidé mohou ve skutečnosti vnímat vámi napsané sdělení.
- Vyzkoušíte si, jak drobné změny posílí jasnost sdělení.
- Projdeme možnosti, jak různě důležité věci sdělovat různými prostředky.
- Zastavíme se i u online etikety.
Výstupy
- Osvojíte si dovednosti potřebné ke zvýšení srozumitelnosti sdělení požadavků.
- Odnesete si tipy pro reakce na situace, ve kterých dochází k nedorozuměním.
- Odejdete s úlevou, že to lidé nedělají schválně, jen „mají zapnuté jiné ucho“.
Daniela Wogurková
lektor, kouč
Jsem praktik a optimista. Na trénincích nabízím to, co mám vyzkoušené, věci, které fungují – ve vedení lidí, (sebe)motivaci, plánování více rolí nebo úkolů, zvládání obtížných situací. Pomohu vám, abyste si na řešení přišli sami, nebo nabídnu hotové návody. Vyzkoušíte si, na čem si nabijete nos a které postupy budou pro vás ty pravé. Uslyšíte motivující zpětnou vazbu a doporučení do praxe. Mám patnáct let lektorských zkušeností, vystudované sociální vědy a praxi na psychoterapeutické klinice.